Den engelska julen

Tidigare har jag skrivit om den amerikanska julen och hur jag tycker att de gör julpynt och firandet mycket bättre än i Sverige. Detta tror jag de flesta julbloggare håller med om. Däremot pratas det inte så mycket om den engelska julen som också är mysig på sitt alldeles egna vis. När jag föreställer mig en engelsk jul tänker jag på en stuga med en levande öppen spis. Julmusik på i bakgrunden och mince pies i ugnen. Här tänkte jag skriva om några engelska jultraditioner som jag ska försöka införa i vårt julfirande i år. 
 
1. Crackers. Eller som vi svennar skulle kalla det, smällkaramell. I England är det dock tradtion att alla får en till julmiddagen som de smäller och i finns oftast en liten papperskrona. Det finns att köpa överallt i England under julen men om du inte kan hitta dem i någon affär kan du alltid göra egna!
 
 
2. Mince pies. Jag vet inte varför jag har sådan lust att göra detta egentligen då jag är ganska säker på att jag skulle ogilla dem. Jag gillar inte fruktpaj alls och denna innehåller russin vilket verkligen inte faller mig i smaken haha. Däremot vet jag att min syster älskar dem så ifall jag inte gillar det finns det nog andra som skulle love it. Jag planerar definitivt ett mince pie bak i år.
 
 
3. Trifle. Vem här har sett Vänneravsnittet när Rachel ska göra en traditionell english trifle till thanksgiving och hon lägger kött, ärtor och lök i den? Så tänkte jag inte göra den. Däremot tycker jag den vanliga versionen låter väldigt smaskig och det är en tradition att äta detta vid jul i England. Om jag kan hitta ett bra recept kanske detta kan bli årets julefterätt här hemma.
Allmänt | |
#1 - - Emma - Mitt magiska vinterland:

Vad roligt med lite traditioner från andra länder! :)

Svar: Ja eller hur! :)
mykindofchristmas.blogg.se

#2 - - Jul, Strålande Jul:

Jag gillar verkligen den engelska julen. Kanske för att den känns mer ombonad och sådär härligt gammaldags viktoriansk än den amerikanska. Men visst finns det fint julpynt i USA också. Mince pies är dock ingen favorit alls för mig. Hade väldigt svårt att äta upp den jag blev bjuden på en gång när jag bodde i Skottland. Men vem vet, du kanske älskar dem!

Svar: Precis så jag tänker! Vet inte om jag kommer gilla det faktiskt haha. Men det är värt ett försök!
mykindofchristmas.blogg.se

#3 - - yola:

omg ja snälla

Upp