Julefterrätt

Jag har funderat mycket fram och tillbaka på vad vi ska ha till efterrätt på julen. Förra året gjorde jag en vegansk pepparkaks/pumpa cheese cake som var god men inte så fantastisk att jag vill upprepa den på julafton. Året innan gjorde jag antingen en saffrans cheese cake eller var det en apelsin och pepparkaks cheese cake? Jag minns inte.. de senare gjorde jag dock innan jag blev vegan och jag hade ju kunnat göra en vegansk version av dem. Samtidigt vill jag också testa något helt nytt. Jag tänkte ett tag att jag skulle göra mjuk pepparkaka med saffransfrosting och det vill jag fortfarande prova men tänkte att det skulle passa bättre till typ ett adventsfika. Så nu tror jag att jag har landat i att det blir en pepparkaks brownie med saffransglass. Ett recept jag såg i en vegan grupp på facebook som verkade helt fantastiskt. Pepparkaksbrownie har jag gjort innan så det vet jag blir fantastiskt. 
 
Gör ni en speciell efterrätt på julafton eller har ni bara en massa julgodis framme hela dagen som en går och plockar av non stop? Jag vet att det är tradition i många svenska hem att ha lite mer av en buffé men vi har faktiskt alltid kört på både frukost, lunch och middag på julafton och senare år har efterrätten tillkommit på mitt bevåg ;)
 
 
Förra årets efterrätt var en pumpa swirl cheese cake med pepparkaksbotten (fast att veganer bara äter sallad... hur gick detta till måntro?)
 
Året innan var det saffrans cheese cake med pepparkaksbotten (tror jag)
 
 
Och på juldagen serverade jag saffranspannacotta
 
Allmänt | |
Upp