Veganska lussebullar

Här kommer ett recept som jag hittade på flickanokakorna men som jag själv ville dela med mig av eftersom jag tyckte det var rätt revolutionerande att det faktiskt är möjligt att göra precis lika goda lussebullar som de  med mjölk, smör och kesella i.
 
Ingredienser:
 
175 g margarin mjölkfritt margarin
5 dl vegetabilisk mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 g saffran
ca 1 1/2 liter mjöl
valfritt: russin till garnering
 
Gör så här:
 
Smält margarinet på spisen och tillsätt mjölken. Låt svalna till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och lös upp den med lite av margarinvätskan. Tillsätt sedan resten av vätskan samt salt, socker och saffran. 
 
Tillsätt sedan så mycket mjöl att degen lätt släpper bunkens kanter (det underlättar om du har en bakmaskin) och låt jäsa med en handduk över i en halvtimme. 
 
Töm sedan ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda. Dela degen i lika stora bitar och rulla till lussekatter. Lägg lussekatterna på plåtar och låt jäsa 30 minuter till. 
 
Sätt ugnen på 225-250 °C (Jag satte den mittemellan) och pensla bullarna med vegetabilisk mjölk. Sätt in dem i mitten av ugnen i 5-10 min tills de är gyllenbruna på toppen. 
 
Låt svalna och njut!
 
 
 
 
recept | |
Upp