Recept: Vegansk "cheese" cake med pumpa virvlar

Ville klämma in ett sista recept innan julen är slut så här får ni det vi kommer äta till efterrätt imorgon på julafton. Jag har visserligen inte smakat den än och det var första gången jag bakade med tofu så förlåt om ni provar på det och den smakar bajs men fin är den!
 
Du behöver
 
Botten:
4,1 dl pepparkakor
5 msk mjölkfritt margarin
 
"Cheesecake":
349 g silken tofu, tömd på vätska
1,7 dl pumpapurré
1 tsk pumpkin pie spice
1,1 dl + 1 msk mandelmjölk
0,7 dl farinsocker
2 msk maizena
2 msk citronsaft
 
Pumpavirvel:
2,3 dl pumpa
0,5 dl mandelmjölk
1 msk maizena
3 msk farinsockerr
1 tsk pumpkin pie spice
 
Gör så här
 
Sätt ugnen på 176 grader. Pulsera pepparkakorna i en matberedare och häll sedan i det smälta margarinet och pulsera igen. Häll ut smulet i en form och tryck ut i formen och upp på kanterna. Sätt in i ugnen i 10-12 min. Ta ut botten och låt ugnen stå kvar på 176 grader. 
 
Häll alla ingredienser till "cheesecaken" i en mixer och mixa ihop väl. Smaka sedan av och se om det behövs extra kryddor. Vid det här laget bestämde jag mig för att lägga i ca 1 tsk vaniljpulver men det är valfritt. Häll över smeten i en skål och ställ åt sidan.
 
Lägg ingredienserna till pumpavirveln i mixern och mixa väl. Smaka av. 
 
 
Häll först "cheesecake"smeten över formen. Lägg sedan ut små ploppar av pumpa smeten som på bilden.
 
 
Ta en kniv eller liknande, jag använde en ätpinne, och skapa virvlar av pumpa smeten i kakan. 
 
 
Sätt in i ugnen och grädda i en timme till 70 min. 
 
Kakan ska vara lätt brynt i kanterna och ha ett litet daller i mitten. Låt kakan svalna helt och täck sedan kanterna av formen med pappershanddukar innan du täcker hela formen löst med folie. Ställ i kylen i minst 6 timmar eller över natten. 
 
 
recept | |
Upp