Hållbara julklappar

Som uppföljning till mitt inlägg om hur du firar en hållbar jul med små knep tänkte jag nu tipsa om hållbara julklappar du kan ge dina nära och kära i år. Om du ännu inte vet vad du ska ge bort hoppas jag du kan finna lite inspiration här och skippa gåvor med stort miljöavtryck.
 
1. Lush. Jag har i alla år höjt Lush till skyarna här på bloggen men när det kommer till miljöhänsyn är de bland de bästa när det kommer till företag. Miljöproblemen vi har går ju inte att lösa genom konsumtion så att ängna sig åt den okynnesshopping jag gjort hos Lush genom åren är ju dock inte att rekommendera. Dock är det så att vi måste tvätta oss och för att göra det så miljövänligt som möjligt finns inget bättre ställe än Lush. De har förpackningsfritt, shampoo, balsam, duschkräm, lotion samt badbomber och bubbelbitar för alla badälskare och mycket mer. I princip vilken duschprodukt som helst har de i naken form vilket betyder helt förpackningsfritt och fritt från plast. 
 
2. Upplevelser. Det som varar längst är ju ändå upplevelser. Det är inget vi gör oss av med så fort något nytt släpps på marknaden och det skapar minnen och gör oss lyckligare är vad jag tror. Så ge bort ett restaurangbesök, biobesök, spaupplevelse, you name it! Det är otroligt omtänksamt och ger mottagaren något att se fram emot i årets mörkaste månader.
 
3. Tygkassar. Alla vet vi att plast är dåligt och bör undvikas. Tygkassar är billigt och blir en perfekt gåva att rulla ihop och lägga i någons julstrumpa. Det är ett enkelt sätt att minska på mängden plast och avfall.
 
 
Allmänt | |
Upp