Recept: Pumpapaj

Här kommer ännu ett recept som uppstod ur veckans pumpacarvings. Jag sa ju att jag använde mig av precis allt :) Låt mig säga hur gudomligt denna paj doftade när den stod i ugnen. Så juligt och mumsigt.
 
Du behöver:
 
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin (jag använde carlshamns mjölkfria för att göra pajen helt vegansk)
1-3 msk vatten
5,3 dl pumpapurré (köp färdig pumpapurré om du hittar det annars kan du ta pumpaköttet och slänga i en matberedare.
1 dl lönnsirap
0,5 dl mjölk
1 msk kokosolja
1 tsk vaniljextrakt
1 tsk kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen muskotnöt
1 nypa malen nejlika
1/2 tsk salt
3 msk majsstärkelse
 
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop margarinet (smöret), mjölet och vattnet till en pajdeg och tryck ut i en pajform. Grädda i ugnen i 10-15 min och ta ut och låt svalna. 
Sänk ugnen till 175 grader. Släng resten av ingredienserna i en matberedare och pulsera till en jämn konsistens. Häll ut i pajskalet och gräddda i ugnen i 60-65 min. Det är ok om pajen är lite dallrig när den ska ut. Låt stå tills den är helt avsvalnad. Gärna i kyl över natten. 
 
 
Jag avnjöt pajen med en klick sojagrädde airy.
recept | |
#1 - - Annette:

Hej, jag har skapat en julgrupp på FB! Alltså inte en sådan med hyacinter, utan en grupp att diskutera julen i, få tips, dela med sig tips, ställa frågor osv. Mest för att jag är så sugen på att prata om jul mest hela tiden;) Det vore kul om du och dina läsare ville vara med! Gruppen heter "Julstämning & Bjällerklang" och är nystartat. Tipsa gärna andra. Juliga hälsningar, Annette.

Upp