Julen som liten

Min besatthet av julen började redan som liten. Jag minns att jag och min syster brukade sitta i hennes rum i september och lyssna på Mariah Careys julskiva och pyssla ihop girlanger som vår äldsta syster sedan sa var fula och förbjöd oss att pynta med till jul haha. Men hela känslan runt julen var ju magisk som liten och det är nog det som sitter kvar idag som gör mig så besatt av den.
 
En stor faktor i att göra julen magisk för barn är enligt mig att låta dem tro på Tomten. Jag litade blint på allt mina föräldrar sade om Tomten och jag minns en jul, natten till julafton, när jag låg i mitt rum och fantiserade om allt som skulle ligga i min julstrumpa från Tomten när jag vaknade. Enda problemet var att när jag väl vaknade den morgonen vågade jag inte ens öppna ögonen för jag var rädd att råka titta på min julstrumpa vilket så klart betydde att alla presenter försvann om klockan var innan sju. Nu förstår jag ju att det var ett knep från Mammas och Pappas sida för att få sova lite längre. Men som liten låg jag där livrädd med slutna ögon eftersom jag inte visste vad klockan var och ingen annan verkade vara vaken heller haha.
 
Härliga minnen! Minns inget annat från den julen dock eftersom jag inte kan ha varit mer än kanske fem år. 
 
 
Allmänt | |
Upp