Recept: Pumpkin Spice Cupcakes

Då är det dags för säsongens första recept. Jag älskar verkligen att baka hela året om men runt höst och jul blir jag helt enkelt mer inspirerad att göra det. Häromdagen gjorde jag ett riktigt höstbak som blev extremt lyckat. Det smakade som morotskaka fast i miniformat. Perfekt portionsstorlek. Eller inte om en är som jag och äter tre på en gång men ja... Jag började med att göra egen pumpapuré enligt detta receptet men om du kan hitta konserverad pumpa i en affär är det smidigare. Detta var dock väldigt enkelt och du får ut mycket mer puré och kan då baka mer ;) Nu har jag flera liter pumpapuré att ta mig igenom haha.
 
Pumpkin Spice Cupcakes (ca 12 st)
 
0,7 dl rumsvarmt mjölkfritt margarin
1,7 dl socker
1,7 dl pumpapuré
6 msk mandelmjölk (eller annat mjölkalternativ)
1 msk vaniljextrakt
2 tsk pumpkin spice
2 tsk bakpulver
2,8 dl mjöl
1/4 tsk salt
 
Frosting
 
50 g vegansk mjukost (Tofutti eller Tofuline)
30 g mjölkfritt margarin
1 dl florsocker
1/2 tsk pumpkin spice
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop margarinet och sockret. Vispa i pumpapurén, vaniljextraktet och mjölken. Sikta i mjöl, salt, pumpkin spice, bakpulver och rör om tills smeten är slät. Överblanda inte! Fördela smeten jämt över dina muffinsformar. Fyll 2/3 upp. Baka i ungefär 15 min och låt svalna helt innan du frostar dem. 
 
Mixa ihop ingredienserna till frostingen och bred på cupcakesen. Jag har ingen spritsare men om du har det blir de mycket snyggare än mina ;)
 
 
recept | |
Upp