Recept: Pumpakakor med kolasås frosting

Jag sa ju att jag hade mycket pumpapuré att göra av med så här bjuder jag på ännu ett recept. Detta är en höstig twist på mina juliga sugar cookies. De smakar fantastiskt även utan kolasås frostingen men den lägger utan tvekan till det där lilla extra. 
 
Kakor
 
1 dl rumsvarmt mjölkfritt margarin
1 dl socker
1/2 dl farinsocker
1 tsk vaniljextrakt
1/2 dl pumpapuré
3,5 dl + 1 msk mjöl
1/2 msk maizena eller potatismjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
1 tsk pumkin pie spice
3/4 tsk kanel
1 msk växtbaserad mjölk
 
Frosting
 
3 msk mjölkfritt margarin
0,5 dl havregrädde (soja eller annat gräddsubstitut går också bra)
1 dl farinsocker
2.3 dl florsocker
1 tsk vaniljextrakt
 
Till kakorna lägg margarinet i en bunke och vispa med elvisp i en minut. Tillsätt socker, farinsocker och vaniljextrakt och mixa en minut till. Lägg i pumpa och vispa igen. Sikta de torra ingredienserna i en separat skål och rör om. Sikta ner de torra ingredienserna i de blöta och mixa till en jämn smet (övermixa inte). Mixa slutligen i mandel mjölken och frys smeten i 15 min. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg upp en dryg matsked per kaka på en plåt och grädda 10-12 min till de är väldigt lätt gyllenbruna. Ta ut och låt svalna-
 
TIll frostingen smällt margarinet, grädden och farinsockret på spisen och låt få ett uppkok. Ta från värmen och låt svalna. Tillsätt vanilj och florsocker och rör till en slät kräm. Bred ut på kakorna och kyl innan servering.
 
 
recept | |
Upp