Pepparkaks chocolate chip cookies

Dessa kakor var en liten improvisation från min sida men de slutade helt fantastiskt. Eller jag tog ett färdigt chocolate chip cookie recept och tillsatte lite pumpkin pie spice (min favoritkrydda haha) vilket basically är pepparkakskryddor. Ni måste seriöst prova dessa. Jag dör för dem! Jag och Maja åt upp nästan allihopa själv. 
 
Ingredienser
 
1 dl (drygt) rumsvarmt mjölkfritt margarin
1 dl farinsocker
1/2 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljextrakt
1 msk pumpkin pie spice
3 msk kikärtsspad
2 dl + 2 msk mjöl
100 -150g hackad choklad
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smöret och sockret i en skål. Tillsätt bakpulver, bikarbonat, salt, vanilj, pumpkin pie spice och kikärtsspad (mixad med elvisp till ungefärlig rå äggkonsistens) och mixa ihop. Tillsätt mjöl och mixa till en deg. VId det här stadiet fick jag tillsätta lite mer margarin för att få en bra konsistens. Vik in chokladbitar. Forma till kakformar och lägg på en plåt. Ställ in i ugnen 10-12 min. Ta ut och låt svalna. 
 
Note: Resten av kikärtsspadet kan du vispa upp och göra maräng av. Fungerar hur bra som helst. Fast vår blev lite äcklig för vi tog i för mycket citron och glömde dem i ugnen haha. 
 
 
Dessa kakorna var verkligen helt fantastiska. Ni måste verkligen prova dem. Jag kan inte tänka mig en enda julälskare (eller gemene man) som inte kommer avguda dessa kakor!
recept | |
Upp