Julafton 2016

Jag vill börja med att skriva att vi hade en jättebra julafton. Det var lika mysigt som alltid och pricken över i var att Pappa hade varit helt sjukt snäll och fixat ihop ett 100% veganskt julbord så jag fick inte bara njuta själv av helt fantastisk julmat men jag slapp även se annan "mat" som gör mig ledsen. Dagen började med att jag vaknade i min  lägenhet och gjorde en kopp lussete för att sedan sätta mig och se på en klassisk mussefilm som vi alltid såg hos farmor när vi var små. 
 
 
 
Sedan gick jag över till Mamma och Pappa där hela familjen var samlad. Där öppnade vi våra strumppresenter och åt julfrukost som enligt tradition bestod av risgrynsgröt. 
 
 
Efter gröten kallades jag högtidligt in i vardagsrummet för att öppna en av mina presenter. I det fanns de sjukt fina tingelingglasen från fyrklöverns disneyservis och låt mig säga att de är mycket snyggare i verkligheten än på hemsidan vilket jag inte trodde var möjligt.
 
 
Efter det tog vi det bara lugnt i några timmar innan morfar kom för att äta lunch med oss. Då åt vi traditionsenligt korv (vegansk) och surkål och så klart lite seitanskinka på vörtbröd. Sedan dracks det lite glögg medan vi sjöng falsksång runt pianot. Denna delen av dagen glömde jag dock ta bilder på.När morfar gått hälldes det upp toddy och Kalle Anka sattes på. På bilden kan ni se en skymt av mina juliga lösnaglar jag satte på mig dagen till ära som var det obekvämaste jag någonsin burit och jag kommer aldrig göra det igen haha.
 
 
 
 
 
 
När Kalle var slut hade farmor och Jon anlänt och då hängde vi lite och sedan var det dags för julmiddag. Jag hade dukat så himla fint med min disneyservis och maten var helt underbar. Det blev ugnspotatis, brysselkål, sås, vegansk wellington och lite annat smått och gott.
 
 
 
 
 
 
Efter maten blev det klappöppning tätt följt av efterrätt. Vi hade ris a la malta, saffransglass och pepparkaksbrownies plus lite småkakor och lussebullar. 
 
 
 
Efter det tog vi det bara lungt innan farmor och Jon begav sig hem och dagen led mot sitt slut. Allt som allt var det en riktigt fin jul och jag måste säga att Disney servisen förhöjer det hela (varav så många bilder på den). I vanlig ordning blir jag alltid lite ledsen när julen är över men den kommer som alltid igen och jag har ju fortfarande lite ledighet framför mig. 
 
 
Allmänt | |
Upp