Raffaello varm choklad

Jag har en liten besatthet av Raffaello chokladen från Ferrero. Eller liten och liten, det rent ut sagt vattnas i munnen på mig när jag tänker på de små mästerverken. Därför blev jag inspirerad av dessa droppar från himlen och bestämde mig för att kombinera dem med något annat jag håller kärt, nämligen varm choklad. Detta recept har jag kommit på helt själv och är därför ganska stolt även om jag i efterhand skulle kunnat göra en del saker bättre. Jag har aldrig förr kommit på ett recept helt själv. Visst har jag gjort en del små ändringar i grundrecepten men aldrig skapat ett helt själv. Därför tänkte jag nu dela med mig av hur jag gjorde.
 
Du behöver:
 
Mandelmjölk
Vit choklad
Riven kokos
Grädde (valfritt)
 
 
Gör så här:
 
1. Mät upp hur mycket av mjölken du behöver (jag hällde bara upp i kopparna vi skulle dricka ur) och värm den på låg värme på spisen. Jag valde mandelmjölk eftersom Raffaellon har en mandel i sig men vanlig mjölk funkar också.
 
2. Bryt upp den vita chokladen och släng ner den i mjölken (Jag använde cirka 100g på 3 koppar). Smaka av då och då för att se hur mycket du vill ha, det beror på hur sött du gillar det. 
 
(Chokladen smälter snabbare om du hackar den i mindre bitar men lat som jag är sket jag i det.)
 
3. När mjölken värmts upp och chokladen smält kan du hälla över chokladen i kopparna.
 
4. Vispa grädden och lägg på toppen av chokladen. Här upptäckte jag att min var lite för, shall we say, mogen. Jag må föredra min varma choklad med grädde men när den är klumpig och rinnig på samma gång tackar till och med jag nej. Nu har jag i alla fall lärt mig att kolla på bäst före datumet.
 
5. Strössla kokosen över toppen på din varma choklad och njut!
 
 
 
 
Det var mitt första recept här på bloggen men det kommer många mer i takt med att jag börjar julbaka. Om jag kommer på fler recept själv som jag tycker är bra kommer jag dela med mig av dem också.
 
 
 
 
recept | eget recept, ferrero, julrecept, raffaello, recept, varm choklad | |
#1 - - johanna:

Ser gott ut, får nog testa det där sen :)

Svar: :D
mykindofchristmas.blogg.se

#2 - - Sanna:

Oj, vad gott det lät. Känns fräschare med mandelmjölk också.

Svar: Ja det blev bra! Och jag ÄLSKAR verkligen vanlig mjölk men i detta sammanhanget var det väldigt bra med mandelmjölk :)
mykindofchristmas.blogg.se

Upp