Gästblogg: Topp 5 julavsnitt

God jul i stugan! Eftersom hjärnan bakom bloggen, min syster, behöver en liten paus tänkte jag passa på att göra min röst hörd genom ett gästblogginlägg. Även jag är galen i julen (det måste vara något i vårt blod) trots att det inte uttryckts i skrift än. 

Vi kan väl komma överens om att ett fantastisk sätt att komma i julstämning är att titta på julavsnitten av sina favorittvserier? Därför har jag nu listat några av mina favoriter för att sprida holiday cheer bland er!

5. ”The Best Chrismukkah Ever”, The O.C. säsong 1, avsnitt 13

Okej, jag är inte något stort O.C. fan, men Chrismukkah är en hit, det får jag ge dem. Avsnittet är den perfekta blandningen av pråligt amerikanskt julpynt (vem älskar inte det?) och påminnelser om att det finns lösningar att tillgå även i multi-religiösa hushåll. Resultatet = klassisk tv-historia! Kanske dags att vi kommer på fler sådana lösningar? Vad sägs om Jul-Hijra (jul + Al-Hijra) eller kanske Sangmas (sangha + christmas)? Låt fantasin flöda!

 

4. ”Road to the North Pole” Family Guy, säsong 9, avsnitt 7

Som inbiten julälskare kanske det är tabu att säga att man skrattar åt ett avsnitt som nästan skildrar Tomtens död (Stewie lackar när Tomten i köpcentret sticker innan han hinner sätta sig i hans knä och bestämmer sig för att mörda honom), men det slutar ju faktiskt bra. Som alltid skildrar Family Guy julens största klyschor med glimten i ögat och du får dig ett gott skratt på vägen. 

 

3. ”The One with the Holiday Armadillo”, Vänner, säsong 7, avsnitt 10

Ross vill lära sin son om Hannukah, men han är mer intresserad av julen. Lösning? Klä ut dig till ett högtidligt bältdjur! (Alla vet ju att det är Tomtens representant i Sydstaterna… och Mexiko!) Chandler stjäl showen genom att storma in klädd som Tomten och det visar sig att Monica har en märklig Saint Nick-fetisch. Man kan inte annat än skratta!

 

2. ”The Christmas Episode”, The Nanny, säsong 1, avsnitt 8

Stort hår, nasal röst och flashiga kläder... släng ett ton glitter, tomten och en gigantisk julgran in i mixen och det kan inte bli annat än bra, eller hur? Jag har alltid älskat The Nanny och julavsnittet i säsong ett lämnar inget att önska. Du kommer i helt rätt julstämning, samtidigt som du uppmärksammas på att julen inte bara handlar om presenter. Något som kan behöva göra sig påmint nu när vi börjar närma oss december månad.

Se avsnittet här:

1. ”How Lily Stole Christmas”, How I Met Your Mother, säsong 2, avsnitt 11

Avsnittet som har allt från musiken från Tchaikovskys ”Nötknäpparen” (ett måste till julen), till kulturella referenser till How the Grinch Stole Christmas. Inte att förglömma är Robin, Barney och Marshalls framträdande av ”Stilla Natt”. Måste ses helt enkelt!

 
 
Jul på TV | |
Upp